Vraagjes aan dancing me

• Juul

Hey Dancing me!

Binnenkort ga ik auditie voor de opstapcursus doen. Ik heb begrepen dat jij hierop zit? Wat leuk!! Ik heb nog nooit ergens auditie voor gedaan en ben best zenuwachtig! Kun jij me er iets over vertellen? Het is lastig in te schatten wat ik ervan moet verwachten.. en ook weet ik niet zo goed wat voor niveau de rest van de meisjes die auditie doen hebben. Nu doe ik 11 jaar aan klassiek ballet, 2 jaar aan modern en nog maar net aan jazzballet. Ik dans drie keer in de week, maandag een les klassiek en een les modern, woensdag jazz en vrijdag twee lessen klassiek en twintig minuten spitzen. Ik doe soms ook workshops van bijv. Flamengo en ik oefen thuis iedere dag. Natuurlijk kun je hieraan niet zien of ik goed kan dansen maar is dit een beetje rond het gemiddelde? Zou je me kunnen vertellen hoeveel meisjes er ongeveer auditie deden bij jou en hoeveel er daarvan werden doorgelaten? Ohja.. en nog een ding, he lenig moet je ongeveer zijn? Ik ben heel benieuwd naar jou ervaringen.. wat vond je van de auditie, hing er een beetje een ontspannen sfeer, en wat vind je nu van de cursus? Ik hoop dat het lukt.. want dansen is het leukste wat er bestaat! Wil jij hierna een HBO gaan doen?

Ik wacht wel op een reactie.. kus!

• Dancing me

Heeey,

Wat leuk dat je auditie gaat doen. Ik heb vorig jaar na mn auditie een stukje geschreven over de auditie voor een musicalsite:

Auditie voor de dansvooropleiding in Tilburg

Ik heb al een tijdje geleden (geloof in februari al) auditie gedaan voor

de vooropleiding (opstapcusus)van de dansacademie in Tilburg. Er waren 5

verschillende dagen dat je auditie kon doen. bij mij in de groep zaten

ongeveer 20 mensen. Toen je binnen kwam moest je je melden bij de balie en

kreeg je een een nummer wat je voor en achterop je balletpak moest

spelden. Daarna mocht je je gaan omkleden voor de eerste les: klassiek. Je

kreeg een aantal oefeningen aan de barre, om te zien hoe lenig je was en

daarna moesten we nog wat dingen doen over de diagonaal. er zaten 4 mensen

achter een tafel die naar je keken en allerlei dingen opschreven. Na

klassiek moesten we ons snel omkleden voor jazz. We kregen 2 dansjes

aangeleerd, 1 wat langzamere en 1 wat snellere. Je leerde het met zn allen

aan en dan moest je het nog een paar keer in groepjes van 4 doen. Ook

moesten we nog een oefening doen uit de hoek met allerlei draaien, daarbij

moest je ook hardoptellen en gingen ze vragen stellen wat je bijv. op tel

5 moest doen. Na jazz werden we in 2 groepen verdeeld voor de fysieke

test, je moest allerlei rek oefeningen doen met je benen, rug etc. Dat

deed je een voor 1 en dan liepen ze langs je om te kijken of alles klopte.

Daarna hadden we even pauze en na de pauze hadden we het laatste onderdeel

improvisatie, hierbij moet je heel schokkerig of juist heel vloeiend

bewegen en dan dat mooi in elkaar over laten gaan ook moest je gweeon

improviseren. Toen dat klaar was mocht je je gaan omkleden en dan gingen

de mensen van de jury overleggen. We hebben ongeveer 3 kwartier gewcht

(leek veel langer) tot de er iemand van de jury namen op kwam noemen die

mee moesten lopen. Ik bleef samen met nog 3 meisjes achter. Na ongeveer

een half uur (denk ik) kwamen die andere terug en die zeiden dat ze waren

afgewezen. Toen mochten wij naar binnen en kregen we te horen dat we

waren aangenomen!!!!!!! We kregen nog te horen wat ons goede punten waren

en waar we aan moesten gaan werken op de vooropleiding en toen mocjhten we

helemaal bij weer naar huis. Vanaf 11 september ga ik nu dus elke zaterdag

naar Tilburg voor de vooropleiding.

Verder had je nog wat specifieke vragen zag ik. Je hoeft niet super lenig te zijn (lang niet iedereen bij mij in de groep kan de spagaat), maar ze kijken ook vooral naar of je bijvoorbeeld lange achillespezen hebt enzo (omdat je daar niet zoveel aan kan rekken en andere dingen wel). Ik weet niet precies hoeveel de mensen bij mij in de groep dansen, maar ik denk dat je wel gemiddeld bent. Zelf dans ik nu 6 dagen per week, maar vorig jaar was dat nog 4 dagen. Het niveau van je lessen is denk ik belangrijker dan de hoeveelheid. De auditie zelf vond ik best wel ontspannen en de docenten zijn heel aardig. Wanneer heb je auditie? Zelf doe ik dit jaar auditie voor het HBO, en hoop ergens aangenomen te worden, anders blijf ik denk ik nog een jaar op de opstapcursus om het volgend jaar nog een keer te proberen. Als je het leuk vind kun je op groups.msn.com/opstapcursus (geen www) wat foto's zien die we voor de les gemaakt hebben. Als je nog vragen hebt hoor ik het wel.

Groetjes Saskia

• Juul

heey,

Dank je wel voor de informatie! Moest vast erg spannend geweest zijn toen je zo lang moest wachten op de uitslag. Dat lijkt mij in ieder geval best vervelend. Maar verder klinkt de auditie wel leuk! Ik heb de foto's bekeken en het ziet er heel gezellig uit.. allemaal lachende gezichten in ieder geval!

Ik weet nog niet precies wanneer ik de auditie heb. Ik heb gebeld en het formulier opgestuurd en zou zo spoedig mogelijk bericht terug krijgen.

Gelukkig hoef je dus niet meteen in een split te gaan liggen.. daar was ik namelijk een beetje bang voor. Weet jij misschien hoe je zelf een beetje kan zien of je achillespezen lang of kort zijn?

Wanneer ga je auditie voor de HBO doen? Ik hoop voor je dat het gaat lukken!

Groetjes van Julia

• balletdanseresje

Hoi!

Als je je achillespezen wilt testen, kan je met je voeten recht naast elkaar gaan staan (paralel) en een plie maken. Daarbij hou je je hielen aan de grond en je gaat zo diep als je kan. (tot je je hielen niet meer aan de vloer kan houden) Dat moest ik doen bij de auditie van de opstapcursus in Tilburg.

Succes ermee!

• Maeve

Ik doe de hbo in Tilburg.. Is echt aan te raden. Super leuk.. Ontspannen sfeer, maar lange dagen..

Ik had geen klassieke ervaring en ik heb een minimale plié.. maar je kunt met elke ‘handicap’ dansen. Als ik naar onze klas kijk. Niemand is fysiek perfect.

Maja, goed, als iemand ook nog vragen heeft aan mij, stel ze gerust.. xx Maeve

• Juul

Hey!

Bedankt voor de tip! Maar dan weet ik niet zo goed of ik in verhouding met anderen een diepe of een minder diepe plie heb.. nouja maar hopen dat het genoeg is. En kijken ze dan niet naar hoever je benen zijn uitgedraaid?

Ik ben blij dat ik van iedereen hoor dat Tilburg zo leuk is.. want dat lijkt mij ook de leukste school. De HBO lijkt me ook echt super! Waarschijnlijk moeten ze net iets in je zien om toegelaten te worden, er wordt zeker ook op je uitstraling gelet? En ik ben ook wel benieuwd ofdat het cliche klopt dat ze in princype voornamelijk de wat slankere meisjes toelaten? En Maeve.. vind je de klassieke lessen wel makkelijk te volgen of is het nog best lastig om er in te komen?

groetjes mij

• Maeve

De logica zit er nog niet zo in bij mij met klassiek, maar op zich gaat het wel..Af en toe voel ik me een beetje een kansloos geval, maar dat maak ik dan wel goed bij de andere vakken. Kunnen niet overal goed in zijn toch?? Het is niet niks om op je 20e nog met klassiek ballet te beginnen.. ;)

Er wordt zeker wel gelet op je uitdraai en plië enzo.. maar het is vrijwel nooit bindend afwijzend als je dat toevallig niet zo heel goed hebt.. Mijn uitdraai is wel 180 gelukkig.. Maar mijn plié is ECHT MINI.Echt heel erg mini!!!!

Ik heb ervaren dat ze op de auditie vooral ook letten op hoe ze je nog dingen kunnen leren. Als je al teveel (fout) aangeleerd hebt gekregen val je eerder af dan als je nog geen ervaring hebt in een bepaald vakgebied..(zoals bij mij dus klassiek). Ook letten ze op hoe je correcties aanneemt en verbetert, en je uitstraling is belangrijk.. Ik schijn nogal vriendelijk gekeken te hebben op mijn auditie.. ;)

Verder moet je gewoon jezelf zijn en laten zien dat je iets echt wil, nooit de handdoek in de ring gooien, ook al mislukt alles!! Er zijn vaak van die luidruchtige mensen aanwezig op audities die denken dat ze net iets meer kunnen maken omdat ze al een vooropleiding gedaan hebben of op de opstap zitten!!. Negeer ze en doe niet met ze mee!!! Ik weet uit ervaring dat ze lang niet allemaal aangenomen worden!! Om maar weer het voorbeeld uit de praktijk te nemen: Op mijn auditie zijn er 6 mensen aangenomen, waarvan maar een persoon van opstap!! Al de rest vloog eruit..

Maar goed.. genoeg enge lange verhalen!! het is ook maar net zo: Gewoon dansen met gevoel.. dan kom je er wel..

xxx Maeve

• Maeve

Oja, wat betreft slank zijn: Kom maar eens rondkijken bij ons!!! tis niet echt een en al slanke gevallen..;) Je mag best wat flinker zijn.. Hoewel ze bij uitvoerend iets strenger zijn dat bij docenten.. x Maeve

• Juul

Inderdaad.. je kunt niet in alles uitblinken! Maar hoeveel klassieke lessen heb je dan per dag? En krijg je ook veel theorie? Wat vind je het leukste vak?

Mooi dat er niet alleen maar broodmagere meisjes aan worden genomen. Ik ben zelf wel eerder aan de magere kant maar ik vind het altijd een beetje oneerlijk. De dansleraressen die ik nu heb zijn ook allemaal ontzettend dun maar pasgeleden kwam er een meisje stage lopen bij ons dat echt eerder aan de mollige kant was, maar haar lessen waren heel erg goed!!

M'n uitdraai is geloof ik niet zo geweldig. Als ik op de grond zit met mijn voetzolen tegen elkaar en ik mijn knieen naar buiten laat vallen komen ze niet tegen de vloer. Maarja verder is mijn lichaam wel in orde geloof ik qua lenigheid enzo.. dus maar hopen dat dat het goed genoeg is. Ik ben gewoon een beetje bang dat ik door de zenuwen m'n hele auditie verpest en ik wil het zo graag!!!!!! Maar als ik dan hoor dat er een ontspannen sfeer hangt en zal het misschien ook wel meevallen, iedereen komt tenslotte auditie doen en iedereen zal wel zenuwachtig zijn!

• Maeve

Iedereen die op de auditie komt is helemaal niet zeker van een plaats. Dus iedereen zal in meer of mindere mate nerveus zijn..

Ik krijg 1.5 uur klassieke les per dag en dat 4 dagen per week. Van maandag tot en met donderdag.

Theorie

Dabra (inmiddels klaar)

Muziek

Drama

Dansgeschiedenis

Cultuurgeschiedenis

Kunstfilosofie

Communicatie

Anatomie

Ontwikkelingspsychologie

Amd

al deze vakken heb ik een uurtje per week

Praktijk:

Klassiek

Jazz

Modern

Internationaal

Dansexpressie

Pilates

CDK

Stage

Hiphop

deze vakken heb ik 2 keer een les van anderhalf uur in de week, met uitzondering van klassiek, daarbij 4 keer

Mijn leukste vak is Jazz!! Jazz is mijn leven. Voor de rest vind ik Pilates en Modern erg leuk om te doen… In principe zijn er ook (bijna) geen vakken die ik echt niet leuk vind.. Behalve misschien AMD dan. (iets met theorie over didactiek)

Het enige wat ik minder vind zijn de lange dagen die we moeten maken, maar daar ben ik inmiddels ook aan gewend..

xx Maeve