Academisch opgeleid??

• Maeve

Ik zal me ff voorstellen, Maeve 20 jaar en student aan de academie van Tilburg…(Fontys)

Ik vroeg me af hoeveel mensen er hier prikken die academisch zijn opgeleid en hoe zij hun studietijd hebben beleefd.. Ik heb t namelijk soms best zwaar…

En voor wie is dit puur hobby en interesse?? Heb je ambities voor een Academie?? Waarom wel/niet??

x Maeve

• Marjolein

Hier iemand van 22 met ambities maar nog te weinig dansvooropleideing voor een dansacademie. Qua schoolnivo heb ik mbo nivo 4(hoogste nivo in mbo) bijna afgerond en zou dus door kunnen naar een HBO opleiding. Als ik meer klassieke dans ervaring zou hebben zou ik een dansdocenten opleiding willen doen.omdat ik het erg leuk vind mijn plezier en passie in dansen door te geven aan anderen. Op mn stage geef ik af en toe dansworkshops aan kinderen en ik ervaar dit als erg leerzaam, en de kinderen zijn altijd erg enthousiast over mijn workshops! En ook mbo 4 is best zwaar.(zeer chaotische school).Maar of ik ooit nog zal worden toegelaten op een dansacademie…

• Ginny

Heb 1 jaar in Tilburg gezeten (docent klassiek, jazz), maar bleek na dat 1e jaar niet goed genoeg om de opleiding te kunnen voortzetten.

Ben daarna weer als amateur gaan dansen en doe dat tot op heden met heel veel plezier en ben behoorlijk fanatiek. Ik doe nu klassiek, jazz, tapdans en stijldansen met vriend. Ik durf ook rustig te zeggen dat ik me na dat jaar academie heel goed heb ontwikkeld en nu op een aantal punten zelfs beter dans dan toen. Al is het natuurlijk niet zo goed als iemand die een academie heeft afgerond, maar dat geeft niet.

Ik vond het jaar in Tilburg zwaar vanwege het feit dat ik voor het eerst van mijn leven op kamers woonde en doordat het niet goed (genoeg) ging op school. Ben daardoor ook een hele poos vrij onzeker geweest over mijn danskwaliteiten (of was het andersom?) en daardoor ook wel in mijn dagelijks leven.

De fysieke belasting vond ik vrij goed te doen, maar dat was wellicht anders geworden als ik in latere jaren was terecht gekomen. Ik vond het regelmatige rooster, ook al was het elke dag tot vrij laat (eind middag of begin avond), juist heel prettig; heel rustgevend voor een chaotische geest als de mijne. Ik moet er wel bij zeggen dat wij in dat jaar geen voorstellingen hebben gedaan en ik dus niet 's avonds of in weekenden nog extra hoefde te repeteren en dat scheelt natuurlijk heel veel.

• Maeve

Luister goed!! Je bent nooit te oud om te leren!! Ik heb mensen in mijn klas met minder ervaring en zelfs mensen die nu (in het eerste jaar dus) 27 jaar zijn!!

Wat heb je te verliezen Marjolein?? Ja, €30,- Als dat toch dromen kan laten uitkomen!! Go for it!!!

xx Maeve

• Marjolein

Thanx! Maar ik heb echt nog maar twee jaar klassiek ballet gedaan Wel heb ik: 4 jaar jazz/showmusicaldans, 3 jaar tap en 3 jaar musical theater lessen gevolgd(ook met dans erbij inbegrepen) Wordt er erg streng op gelet bij de audities of je veel klassieke balletervaring hebt?

• Maeve

Nee!!! Helemaal niet.. Ik had totaal géén klassieke ervaring!! Ze letten gewoon op hoe vormbaar je bent, hoeveel ze je nog kunnen leren. Als je teveel ervaring hebt wijzen ze je af, want dan moeten ze je teveel afleren!

Ik had meisjes op de auditie die al 15 jaar klassiek deden en die zijn keihard afgewezen.. Daarbij heb je gewoon goede ervaring bij andere danssoorten. Je moet vooral laten zien dat je het leuk vindt op een auditie.. Daar gaat het om, of je je kunt uiten in de dans. En wat klassiek betreft, dat komt vanzelf. Ik dacht ook dat ik het nooit zou leren, nu kan ik al heel wat. Ze beginnen gewoon rustig aan stap voor stap.. Ik zou het gewoon proberen, je hebt niks te verliezen en je vooral geen zorgen maken over ervaring. Want iedereen heeft zijn ervaring ergens anders liggen…Je wordt vast een prima docente. En als je er op tijd bij bent en nu nog een auditieformulier instuurt heb je grote kans dat je nog in een auditie komt!! Zo is het bij mij ook gegaan, ze melden zich vaak af en dan kun je plaatsvervangen.. ;) Ik denk dat als je het graag wil je het ook echt moet gaan proberen, anders heb je de kans dat je jezelf later (als je écht te oud bent) het echt verwijt dat je het niet geprobeerd hebt…

op www.fontysdansacademie.nl vind je het telefoonnummer waar je nog een auditieformulier kunt aanvragen. Zorg ook voor een pasfoto, die moet erbij en wees vooral eerlijk bij het opschrijven van je eerdere ervaringen!!! Je kunt het!!

Veel succes!! xxx Maeve

• Marjolein

had de brochure al aangevraagd dus heb t formulier gelukkig al in huis!! :)

• Maeve

Mooi zo!! En invullen die hap!!!

xx Maeve

• Marjolein

Waar word op gelet tijdens een auditie daar? Er stond trouwens in de brochure dat opgeven voor auditie mogelijk is tot 31 mei!! : ) :)

• Ginny

Gaaf Marjolein!!! Doen hoor.

Het zou toch eeuwig zonde zijn als je straks 40 bent en denkt “had ik maar…..”

Ook al heb ik het uiteindelijk niet gehaald, ik ben nog altijd blij dat ik het wel heb geprobeerd. Ik heb er ook ontzettend veel van geleerd en vond het ook heel leuk om te doen.