40 jaar en op spitzen

• Ton

Ik ben werkzaam in het dinner-theater, waar ik hoofdzakelijk zanger/acteur ben. Nu gaat een van onze acts over klassiek ballet,dus moest iedereen spitzen aan,en wat blijkt,ik ben de enigste die op zijn spitzen kan lopen/dansen. Ik ben 40 jaar en nog nooit iets aan klassieke dans gedaan. Het gaat mij bijzonder goed af en het publiek

(wij doen ruim 200 shows per jaar) vind het geweldig! Nu zou ik wel een echte ‘balletdans’ op spitzen willen leren….

• Sander

Het lijkt mij absoluut niet verstandig om op spitzen te dansen wanneer u daar niet in geschoold bent… U kunt u voet/enkel breken!

• Maeve

Heel onverstandig!! Je hebt geen techniek!!!

Ik kan ook op spitzen staan en dansen, maar heb niet de juiste techniek!!!(word wel al 2 jaar klassiek academisch opgeleid) Dus ik laat het maar fijn.. Als je hiermee doorgaat, loop je misschien ernstige en chronische blessures op!!!

• conny

Dinner-theater??? Wat denk je er van Isadora Duncan blote voeten altijd tref zeker!

• Danielle Valk-Bakker

Heel leuk een man op spitzen! Misschien ben je natuurtalent…. Ik ben het deels met de andere reacties eens dat het gevaarlijk kan zijn, maar er zijn ook mensen waar je het niet van verwacht die er heel goed op kunnen staan. Er goed op dansen kost jarenlange training. Maar ik zou zeggen let er goed op dat je de linten stevig om je enkels vast doet en pas op met heen en weer zwikken van je enkels (ik weet even niet hoe ik het anders moet zeggen). Doe veel oefeningen zoals releve's. Als je niet weet hoe dit moet vraag het een balletdocent. Of hou je ergens aan vast en ga alsmaar op je spitzen staan en ga er weer heel gecontroleerd van af, even knieen buigen en weer er op. Succes ermee!!

• Pauline de Vos

Leuk om te horen!

Ik ben bijna 46 jaar en dans als amateur sinds een paar maanden voor het eerst op spitzen en heb zelfs deze zomer al een solo gehad in de schouwburg in onze hoofdstad in de Dordogne. Ik heb wel al vanaf mijn 6e balletles en ben er tien jaar uitgeweest. Ik ben het met Danielle eens. Er is veel voor te zeggen om voorzichtig te zijn, maar ik neem aan dat je niet achterlijk bent. Er zijn inderdaad mensen die het gemakkelijker leren dan anderen.

Geniet er van, doe ik ook!

• evs

U bent acteur en hebt nog nooit aan ballet gedaan?!

En dan denkt u ach spitzen horen bij ballet dus laat ik er maar op gaan dansen!!!???

Ik kan niet anders zeggen dan dat dit heel erg stom is. Het spitzenwerk is heel erg moeilijk en er kan snel iets fout gaan. Ik zit nu bijna vier jaar op ballet en weet nu aardig wat over wat wel en niet kan. Dit is echt iets wat niet kan. Het is echt heel gevaarlijk om zonder warming up er zomaar op te gaan dansen. Je kunt heel gemakkelijk spieren blesseren. En als u hier even voor een act gewoon op staat en denkt: ‘oh dit lukt me wel’ , dan begaat u een grote fout. Als u een act met ballet doet, trek dan gewoon een tutu aan met turnschoentjes met linten. Dat heeft waarschijnlijk hetzelfde effect bij het publiek.

Ik raad het echt af!!!! Overweeg om hiermee door te gaan.

En, een dansje instuderen met spitzen, daar zal ik dan helemaal maar niet over beginnen.

Groetje, evs.