ballet les op basisschool

• student

Hoi,

Ik ben bezig met een project op de Pabo.

De opdracht is een eigen schoolsoort te bedenken van welke lessen je wilt geven de identiteit van de school en ook hoe het schoolgebouw eruit ziet.

Ik ben nu bezig met het stukje bewegingsonderwijs vorm te geven.

Zou het geven van balletlessen aan groep 1 t/m groep 8 haalbaar zijn.

Ik wil dus zeg maar het bewegingsonderwijs beperken tot twee sporten, ballet en turnen.

graag jullie info

• Danssuus

Balletles op een basisschool zou natuurlijk heel goed zijn maar er zijn nog steeds veel jongens (en hun ouders) die ballet en turnen helemaal niets vinden. En dat kun je op deze manier misschien veranderen maar als je alleen ballet en turnen geeft mis je de balsporten, heel goed voor bv de oog-hand coordinatie! En hoewel ik echt een balletmeisje was vond ik sporten als volleybal en hockey ook erg leuk. Bovendien wil bijna elke jongen voetballen.

Ik denk dat het wat te eenzijdig is. Als je professioneel met ballet verder wilt is dit misschien helemaal geweldig maar voor kinderen die van andere sporten houden lijkt me dit niet echt een goed idee.

Ik zie dus de voordelen wel, maar er zijn ook wel veel nadelen.

• Maeve

Denk dat het wel kan, maar ik zou het niet beperken tot ‘ballet’ maar eerder de vorm bewegen op muziek noemen en dan de internationale stroming van dans eraan toevoegen. Uit eigen ervaring weet ik dat jongens dat wel heel leuk vinden.. Het is dansen, met technische dingen erbij, maar het is niet zo uitgesproken ‘meisjesachtig’ als ballet..

De eerste keer dat ik op mijn school kwam, moesten de jongens even lachen, maar na 10 minuten vonden ze het de normaalste zaak van de wereld… De jongens vragen nu steeds wanneer ik weer kom..

Maar ja, ik krijg natuurlijk via de academie veel in mijn schoot geworpen.. Heb een heel pakket met dansbeschrijvingen voor internationale dans in het basisonderwijs..

Daar komt natuurlijk ook nog eens bij dat de manier waarop je het dansen brengt erg belangrijk is…

groetjes Maeve

• kelly

ik zou het andars formuleren bijv als dansante vorming zo worden alle aspecten van het dansvak benut