Hoe word ik docent?

• marjolein

Ik ben 22 jaar en helaas pas sinds 4 jaar met dans bezig. Nu lijkt het me erg leuk om docent te worden, op mn stage werk ik met kinderen en geef ik wekelijks dansworkshops. De kinderen regaeren hier eg leuk op en ook mn stagebegeleiders zijn enthousiast. Alleen heb ik vrees ik niet genoeg capaciteiten voor een dansacademie. Ik heb namelijk nog maar twee jaar klassiek ballet gehad in mn hele leven. Volgens mij is dat veel te weinig. Er is helaas in mijn woonomgeving ook weinig lesaanbod in klassiek voor 22 jarigen.

Heeft iemand een tip voor mij?

• Ginny

Kijk eens op de website van de KNGU (koninklijke nederlandse gymnastiek unie).

Je kan bij de kngu opleidingen volgen voor jazzdansleidster. Die opleidingen worden door het hele land gegeven en zijn in het weekend.

Anders misschien via bepaalde MBO's of CIOS waar opleidingen voor dans gegeven worden.

Succes.

• marjolein

Thanx! t klinkt super!

• p holden

I have a training course for teachers but also a dance foundation course which prepares for entry to theatre schools etc.

• Maeve

Hey Marjolein!!

Je bent nooit te oud om te leren!! Ik doe nu het eerste jaar de opleiding voor docent dans en ik ben aangenomen terwijl ik NUL ervaring had in Klassiek en Modern en Expressie.. Je moet het gewoon proberen. Ze kijken namelijk hoe kneedbaar je bent, hoe makkelijk je naar hun handen te vormen bent en niet hoeveel je al kunt (dat moeten ze je namelijk ook allemaal weer afleren dan). Als ik naar mezelf kijk wat ik in een half jaar geleerd heb: Ik doe nu complete klassieke oefeningen aan de barre zonder enkel probleem… En ook niet onbelangrijk: Ik heb alles voldoende gehaald!!

Dus ik zou zeggen: Ga het gewoon proberen, je hebt de prima leeftijd, je wil het graag, je hebt enige ervaring (2 jaar is niet te weinig, een meisje bij mij uit de klas heeft dat ook ‘maar’). Het is in ieder geval ook een mooie ervaring.. En daarbij, uiteindelijk met een academisch diploma kom je een heel eind!!

Ik hoor graag wat je doet!!

xxx Maeve